Kamis, 25 Februari 2010

Aturan Trading Forex di Marketiva, Dont’s and Do’s in Marketiva. (Bahagian 1)



[caption id="" align="aligncenter" width="468" caption="marketiva open account"]marketiva open account[/caption]

Banyak trader yang menanyakan bagaimanakah Peraturan trading yang tidak dibenarkan atau tidak boleh dilakukan ketika kita trading dengan Streamster di Marketiva. Berikut adalah keputusan carian kami berdasarkan pengalaman nyata dalam ber-trading di Marketiva.
Aturan Hedging

Hedging, atau membuka posisi secara berlawanan di market, misal buy vs sell pada pair dan quantity yang sama sebetulnya secara umum dibenarkan oleh Marketiva. Pada beberapa kes, ada peniaga yang mengalami kesukaran untuk melakukan hedging, ada beberapa alasan yang menyebabkan peniaga tidak boleh melakukan hedging di Marketiva, antara lain:

1. Trader telah menaikkan kuantiti batasan atau Limit Quantity daripada Peraturan yang lalai iaitu 100.000 kuantiti. Bila permohonan untuk menaikkan limit ini diluluskan, maka automatik kemampuan hedging anda juga akan dibatalkan. Bila anda ingin kembali bisa trading dengan strategi hedgin ini, anda harus menuliskan permohonan kepada pihak support dari Marketiva melalui support@marketiva.com agar limit kuantiti anda dikembalikan pada setingan yang lalai.
2. Marketiva akan menerapkan Peraturan pembatalan hedging kepada peniaga yang secara berlebihan melakukan hedging secara berlebihan tentang aktiviti trading yang dilakukannya. Cara agar terhindar daripada pengenaan Peraturan ini adalah, hendaknya para peniaga ingat untuk tidak terlalu sering melakukan hedging dalam trading sehari-hari.

Aturan scalping

Scalping ataupun picking, dalam artian trader selalu mengambil keuntungan (profit taking) ketika kedudukan sudah dalam kedudukan positif dalam jumlah kecil boleh dilakukan di Marketiva, asalkan tidak melebihi Peraturan yang ditetapkan. Untuk lebih jelasnya anda bisa membuka kembali Perjanjian Perkhidmatan Marketiva (Marketiva Service Agreement) di alamat ini [marketiva service agreement link] yang mana jelas-jelas menyatakan bahawa tindakan scalping tidak dibenarkan untuk dilakukan oleh peniaga di Marketiva, ini persisnya isi pasal tersebut, “4.11 . No Scalping: Trader agrees and acknowledges that the service provided by Marketiva to Trader hereunder is not adapted for trading techniques commonly known as “scalping” or “picking” ( “Scalping”). In the event of Trader employing the Scalping techniques, Trader agrees and acknowledges that Marketiva may in Marketiva’s sole discretion take one or more, or any portion of, the following actions: (i) close Trader’s account; (ii) suspend Trader’s account for an indefinite period of time; (iii) carry out an investigation on Trader’s account for an indefinite period of time; (iv) charge a penalty fee to Trader in the same or greater amount of money that resulted from Trader using Scalping techniques “. Untuk amannya gunakan saja strategi exit target, yang bisa diisikan minimal 8 point dari harga pembukaan (opening price) dari posisi trading anda. Bila anda dianggap melakukan scalping dalam bertrading, maka pihak Marketiva akan menghantar e-mel yang mengandungi amaran untuk menyesuaikan strategi perdagangan dalam Peraturan yang berlaku. Bila anda mengabaikan ini bukan tidak mungkin pelanggaran ini akan diganjar hukuman yang cukup serius.


bersambung ke artikel selanjutnya…(Bagian 2)


Buka account sekarang juga, dan anda berhak mendapatkan bonus uang virtual senilai 20,000 USD dan uang real senilai 5 USD. GRATIS!!!!! UNTUK ANDA



1 komentar: